Rozrusznik – część, bez której nie wyruszysz w podróż

Awarie samochodu przytrafiają się w najmniej odpowiednim momencie. Zmuszeni jesteśmy wówczas do zmiany naszych planów. Winowajcą całego zajścia mogą być w takich przypadkach elementy odpowiedzialne za rozruch.

Czym jest rozrusznik?

Rozrusznik to bardzo ważna część naszego samochodu. Bez niego niemożliwe będzie uruchomienie silnika. Rozrusznik to elektryczny silnik prądu stałego. Obraca on wałem korbowym w celu nadania odpowiedniej prędkości obrotowej. Silnik bowiem rozpocznie samodzielną pracę, gdy będzie ona wystarczająco wysoka. Wartość ta zależy od rodzaju samochodu. Dla aut z silnikiem benzynowym będzie to ok. 40-100 obrotów na minutę. Dla samochodów napędzanych silnikiem Diesla wartość ta jest wyższa i wynosi 100-200 obrotów na minutę. Do uruchomienia ich rozrusznik potrzebuje więc dużej ilości energii elektrycznej z akumulatora. Średnio jest to około 200A, jednak w niektórych modelach potrzeba nawet 600A. Typowy rozrusznik składa się z obudowy, bendiksa, czyli mechanizmu sprzęgającego, wirnika, cewki stojana, szczotkotrzymacza i elektromagnesu. Części te, z biegiem czasu, przejechanych kilometrów i liczby uruchomień auta, ulegają zużyciu. Ich wytrzymałość jest różna także zależy od rodzaju pojazdu. W samochodach osobowych problemy z rozrusznikiem możemy odczuć już po 180 tys. km. Natomiast w ciężarówkach taką granicą będzie 800 tys. km.

Rozrusznik Wrocław – co zrobić w przypadku awarii?

Kiedy nie możemy uruchomić silnika, musimy wziąć pod uwagę kilka przyczyn. Jeżeli rozrusznik nie kręci, hałasuje lub pracuje z niewystarczającą mocą, to znak, że uległ on przegrzaniu. Pamiętajmy, że urządzenie to jest przystosowane do pracy w krótkich okresach. Producenci sugerują, że po każdym piętnastosekundowym cyklu pracy rozrusznik powinien mieć dwie minuty przerwy. Mało który kierowca pamięta o tym jednak, gdy nerwowo próbuje uruchomić auto. Zbyt długie próby rozruchu mogą skończyć się przegrzaniem szczotek, szczotkotrzymacza, czy zębnika. Innym problem może okazać się elektromagnes. Odpowiada on za wytworzenie pola magnetycznego, które jest niezbędne do „wzbudzenia” rozrusznika. Jeśli ulegnie uszkodzeniu, to zazębienie bendiksu z kołem zamachowym silnika nie będzie możliwe. Co więc możemy zrobić, gdy nie będziemy w stanie uruchomić auta? Najlepiej udać się do serwisu, gdzie rozrusznik Wrocław trafi w dobre ręce. Mechanicy proponują najczęściej wymianę na nowy lub regenerację. Druga opcja jest zdecydowanie tańsza, a równie sprawdzona i skuteczna. Polega ona na wymianie wszelkich zużytych elementów na nowe, odpowiednim nasmarowaniu ich i złożeniu. Przed montażem do samochodu następuje jeszcze test sprawności. Serwisy dają zazwyczaj na takie urządzenie roczną gwarancję.

Recommended For You

About the Author: ilawa.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *